sla over naar inhoud
 

Bespaaronderzoek

Nederlanders letten op de kleintjes. Spaarkaarten zijn in trek en met folderaanbiedingen, sale of kortingsbonnen shoppen we graag. Wat zijn de verschillen in het gedrag van mannen en vrouwen? Waaraan vinden mannen dat vrouwen te veel uitgeven? En waarop willen we echt niet besparen, ook al komen we geld tekort?

Deze en andere vragen stelden we aan totaal 517 volwassen mannen en vrouwen .

De meeste respondenten besparen door folderaanbiedingen te gebruiken (32%). Aankopen doen in de sale krijgt een goede tweede plek (23%) en kortingsbonnen zijn ook populair (19%). Online worden vergelijkingssites gebruikt (8%) en kortingscodes verzilverd (7%). Verder kopen respondenten producten in bulk (7%) en onderhandelen zij over de prijs (4%).

Favoriete bespaarmethode

Wanneer we kijken naar moeders, besparen zij voornamelijk door folderaanbiedingen (34%), shoppen in de sale (24%) en kortingsbonnen (21%). Daarnaast gaan ze op zoek naar de laagste prijs via vergelijkingssites (7%). Ze kopen producten in bulk (6%) en gebruiken online kortingscodes (5%). Onderhandelen over de prijs doen moeders liever niet, maar een klein percentage doet dit wel (3%).

Vaders spitten ook graag folders door (32%). Zij doen aankopen in de sale (18%) en leveren kortingsbonnen in (17%). Onderhandelen over de prijs doen vaders soms (9%). Papa surft ook naar vergelijkingssites om zeker te weten dat hij de juiste prijs betaalt (9%) of wisselt een online kortingscode in (8%). Van de vaders koopt een klein percentage producten in bulk (7%).

Laagste prijs voor mannen en vrouwen

De laagste prijs vinden is voor sommigen een sport. De respondenten geven aan dat zij de laagste prijs onderzoeken voor boodschappen (24%), kleding en schoenen (17%) en voor witgoed en elektronica (16%). Ook voor een vakantie, weekendje weg & dagje uit (16%) zoeken mensen graag naar de laagste prijs. Er zijn verschillen in het gedrag van mannen en vrouwen, waarvoor zij de laagste prijs zoeken: 

Man Vrouw
23% boodschappen 26% boodschappen
21% witgoed & elektronica 20% kleding en schoenen
16% vakantie, weekendje weg, dagje uit 16% vakantie, weekendje weg, dagje uit
14% kleding & schoenen 13% witgoed & elektronica
8% interieur & tuin 8% persoonlijke verzorging

Ook zoeken vaders en moeders in verschillende categorieën naar de laagste prijs:

Vaders Moeders
22% boodschappen 27% boodschappen
20% vakantie, weekendje weg, dagje uit 21% kleding en schoenen
20% witgoed & elektronica 17% vakantie, weekendje weg, dagje uit
14% kleding & schoenen 12% witgoed & elektronica
10% interieur & tuin 9% persoonlijke verzorging

Iedereen een spaarkaart & hoog gebruik kortingscodes

Mensen besparen graag, 87% van de ondervraagden gebruikt wel eens kortingscodes, kortingsbonnen of coupons. Slechts 7% heeft geen spaarkaart in zijn portemonnee. Ongeveer de helft van de respondenten draagt 2 tot 4 spaarkaarten bij zich.

  Man Vrouw
1 spaarkaart 12% 4%
2 spaarkaarten 23% 14%
3 spaarkaarten 19% 13%
4 spaarkaarten 12% 18%
5 spaarkaarten 10% 12%

De respondenten gebruiken voordeelacties - kortingscodes, kortingsbonnen of coupons - maandelijks (55%), wekelijks (25%), jaarlijks (18%) of dagelijks (2%). Kortingscodes- bonnen en coupons worden in gelijke mate online (23%) en offline (23%) gebruikt. De meeste respondenten geven aan deze bij beiden (54%) te gebruiken. 

De meeste respondenten gebruiken kortingscodes, kortingsbonnen of coupons voor:

boodschappen (21%), kleding en schoenen (16%), persoonlijke verzorging (13%), vakantie, weekendje weg en dagje uit (12%), cadeaus (11%).

Waarbij mannen en vrouwen de acties bij verschillende zaken gebruiken:

  Man Vrouw
Boodschappen 19.4% 23.3%
Kleding en schoenen 13.4% 18.5%
Persoonlijke verzorging 9.0% 15.7%
Vakantie, weekendweg, daguit 11.4% 12.0%
Cadeaus 12.7% 10.4%
Interieur & tuin 9.1% 7.4%
Witgoed en elektronica 13.0% 3.9%
Café en restaurant 7.5% 5.8%
Hobby en sport 4.5% 3.0%

63% van de respondenten geeft aan, dat het kortingspercentage niet uit maakt, als zij maar besparen. We letten dus op de kleintjes.

Vrouwen hunkeren meer naar korting dan mannen:

  • 69% van de vrouwen geeft aan: het percentage maakt niet uit, als ik er maar geld mee bespaar
  • 58% van de mannen geeft aan: het percentage maakt niet uit, als ik er maar geld mee bespaar

Verder hanteren de ondervraagden 10% als een minimale besparing bij het gebruik van een kortingscode of kortingsbon. Van diegene die een percentage aangaven, gaf 11% van de vrouwen aan “als ik er minimaal 10% mee bespaar”. Bij de mannen was dit 16%.

Bij online winkelen gaan de meeste respondenten soms (38%) opzoek naar een kortingscode. 25% van de respondenten doet dit vaak, 18% altijd en 19% nooit. De respondenten gebruiken nooit een kortingscode voor: café en restaurant (20%), cadeaus (15%), hobby en sport (15%). Dit vinden zij dus erg belangrijk en ze willen hier niet graag ofwel minder graag op besparen of er zijn geen kortingscodes voorhanden. 

Coupons positief in gebruik

Respondenten vinden niet dat zij anders behandeld worden, wanneer zij een coupon gebruiken (48%). Daarnaast geeft 40% van de respondenten aan zich daar niet bewust van de te zijn, ‘dat is mij niet opgevallen’. Slechts 12% zegt wel te maken te hebben met een an dere behandeling bij het gebruik van een kortingsbon.

Nederlanders gek op kortingscode

75% van de respondenten denkt het volgende over kortingscodes: ‘Wie geen kortingscodes of coupons gebruikt, is een dief van zijn eigen portemonnee’. 13% van de respondenten vind het teveel moeite om op zoek te gaan naar kortingscodes of coupons. 9% is het overzicht kwijt, doordat er teveel kortingscodes en coupons zijn. 3% is van mening dat alleen mensen die geld te kort komen kortingscodes gebruiken.

Mannen vinden het iets vaker teveel moeite om opzoek te gaan naar kortingscodes of coupons. 14% van de mannen geeft dit aan, tegenover 11% van de vrouwen. Ook vinden mannen vaker dat er teveel kortingscodes en coupons zijn, waardoor zij het overzicht kwijtraken. 10% van de mannen geeft dit aan, tegenover 8% van de vrouwen.

Besparen & teveel uitgeven

Op de vraag, waarop wil je echt niet besparen, ook al kom je geld te kort, gaf 48% van de respondenten boodschappen aan. Op een tweede plek staat persoonlijke verzorging (14%), gevolgd door vakantie, weekendje weg of dagje uit (11%).

De respondenten geven het meeste geld uit aan boodschappen (25%), kleding en schoenen (16%) persoonlijk verzorging (13%). Met een beperkt budget besparen de respondenten als eerste op uitgaan (19%), uiteten (18%) en weekendjes weg (18%).

De partner geeft over het algemeen teveel geld uit aan kleding en schoenen(19.28%), hobby & sport (16.95%) en boodschappen (13.98%).

Partner geeft teveel uit aan...

  • Mannen vinden dat partner vooral teveel uitgeeft aan: kleding & schoenen (26.14%), persoonlijke verzorging(17.42%), boodschappen (14.77%).
  • Vrouwen vinden dat partner vooral teveel uitgeeft aan: hobby & sport (27.40%), witgoed & elektronica (14.90%), boodschappen (12.98%).​
  • Vaders vinden dat partner vooral teveel uitgeeft aan kleding & schoenen (25.26%), persoonlijke verzorging (18.04%), cadeaus (13.92%).​
  • Moeders vinden dat hun partner teveel uitgeeft aan hobby en sport (28.29%), witgoed elektronica (15.13%), boodschappen (12.50%).

Je partner neemt je mee uiteten en rekent af met een kortingsbon. 54% van de respondenten vindt de partner een held en vindt het slim van hem/haar om een kortingsbon mee te nemen.

Sale & korting 

Cadeautje gekocht in de sale. Wat nu? 57% knip het kaartje eraf, ondanks dat het dan niet meer geruild kan worden. Bij het vergelijken van mannen en vrouwen, valt op dat 63% van de vrouwen het kaartje afknipt, omdat ze niet wil dat de ontvanger weet dat het cadeau in de sale gekocht is. Bij mannen is dit 50%, zij laten net zo gemakkelijk het kaartje zitten, omdat je het dan kunt ruilen en ze vinden het niet erg dat de ontvanger weet dat het in de sale is gekocht. Vergelijken we respondenten uit Noord- en Zuid-Holland. Dan zien we dat in Noord-Holland een hoger percentage het sale kaartje afknipt (64%), tegenover 51% van Zuid-Holland.

Het huisdier is voor de respondenten belangrijk. Als zij geld te kort zouden komen, bespaart slechts 32% op voer en andere dierbenodigdheden. Wanneer de respondenten volgende week een miljoen euro winnen, gebruiken zij nooit meer een kortingscode of coupon (19%). 81% van de Nederlanders blijft dus hoe dan ook kortingscodes en coupons gebruiken. Als er een korting loopt, moet iedereen die krijgen. Niet alleen klanten met een kortingsbon, dat is discriminatie. 59% van de respondenten is het hiermee eens. Opvallend bij deze laatste stelling is dat 72% van de moeders het hiermee eens is (en zij dus een echte prijsvechter is), tegenover de vaders die net onder het gemiddelde vallen met 56%.

Over het onderzoek

Het bespaaronderzoek is opgezet met CheckMarket. Aan het onderzoek deden 517 respondenten mee, 51% van de respondenten was vrouw en 49% man. De leeftijd van de respondenten lag tussen de 20 en 77 jaar. De huishoudens inkomen van de meeste respondenten ligt tussen de € 1000 tot € 2500 euro netto per maand. 39% van de respondenten heeft geen kinderen, 61% heeft wel kinderen. Daarbij heeft 72% van de respondenten heeft een relatie.