sla over naar inhoud
 

Europees Coupon Onderzoek

Wie verzilveren online of onderweg de meeste kortingscodes? Zijn dit jongeren of weten ouderen juist de kortingswebsite goed te vinden? En waarop besparen we dan het liefst? Hoe zit dat met mensen uit andere delen van Europa, zoals Groot-Brittannië, Duitsland, Italië, Frankrijk en Ierland? Op deze vragen en meer geeft het Europees Coupon Onderzoek van vouchercloud antwoord.

Nederlandse vrouw vaker op online kortingsjacht

Italiaanse en Duitse mannen en vrouwen wisselen nagenoeg evenveel online coupons in. Het percentage mannen en vrouwen, dat een voucher via vouchercloud heeft gebruikt, is nagenoeg gelijk. Het verschil is nog geen 1%. In Nederland gebruiken mannen de kortingssite minder, zo’n 36,8% tegenover 63,20% vrouwen. In Ierland is het verschil nog groter, slechts 32,50% van de mannen gebruikt online vouchers.

  NL UK DE IT FR IE
Man 36,80% 41,20% 50,90% 49,10% 40,70% 32,50%
Vrouw 63,20% 58,80% 49,10% 50,90% 59,30% 67,50%

Ouderen wisselen weinig kortingscodes in

Kijken we naar de jongste leeftijdscategorie, dan zien we dat het grootste percentage gebruikers van 18 tot 24 jaar (18,72%) zich in Nederland bevindt. Hiermee overtreft Nederland Groot-Brittannië, Duitsland, Italië, Frankrijk en Ierland. Over alle landen gezien, heeft de grootste gebruikersgroep een leeftijd van 25 tot en met 34 jaar.

Opvallend is dat de percentages gebruikers in de hogere leeftijdscategorieën van de Italianen het laagst zijn. Met 7,01% van de gebruikers in de leeftijdscategorie 55-64 en slechts 4,70% in de groep van 65+. Gemiddeld gezien over alle groepen bevindt zich slechts 5,88% in de categorie 65+. Weinig ouderen leveren dus kortingscodes in.

Categorieën en ingeleverde kortingcoupons in Europa

Categorie NL GB DE IT FR IE
Dameskleding 16,61% 15,19% 9,60% 7,28% 14,70% 18,98%
Herenkleding 13,16% 11,85% 15,17% 8,09% 12,77% 16,41%
Studenten 13,10% 2,99% 12,18% 11,66% 6,41% 2,29%
Cadeaus & Gelegenheden 9,99% 6,69% 5,88% 6,85% 2,49% 10,82%
Baby & Kind 8,42% 4,36% 5,53% 3,44% 1,45% 6,13%
Huis & Tuin 6,75% 7,46% 5,91% 7,85% 9,17% 6,79%
Vrije tijd & Vermaak 5,61% 4,78% 5,31% 7,09% 2,08% 3,10%
Elektronica 5,27% 5,32% 5,30% 9,03% 4,52% 6,79%
Reizen & Accommodatie 4,53% 9,95% 8,81% 10,65% 17,69% 7,48%
Sport & Fitness 3,76% 2,62% 1,74% 3,20% 8,48% 4,02%
Beauty & Gezondheid 3,60% 4,77% 5,84% 5,44% 3,07% 6,24%
Nutsbedrijven & Dienstverleningen 3,31% 2,34% 2,67% 4,56% 7,14% 1,36%
Eten & Drinken 2,93% 15,81% 8,13% 6,97% 1,96% 6,68%
Voertuigen 1,00% 1,79% 1,19% 2,88% 7,37% 0,45%
Dagjes uit 0,96% 3,08% 5,91% 2,72% 0,40% 1,86%
Financiën 0,72% 0,83% 0,66% 2,00% 0,30% 0,07%
Anders 0,28% 0,17% 0,17% 0,28% 0,02% 0,54%

Top 5 bestedingen per land

Om te bepalen waar op welke producten Europeanen kortingscodes gebruiken hebben we een top 5 gemaakt per land. Deze top 5 is goed voor 47,28% tot en met 62,80% van het totale aantal ingeleverde coupons per land. Er zijn 17 mogelijke inlevercategorieën op de site.

Netherlands Flag NL TOP 5 %
Dameskleding 16,61%
Herenkleding 13,16%
Studenten 13,10%
Cadeaus & Gelegenheden 9,99%
Baby & Kind 8,42%

In Nederland kiezen mensen vooral voor kortingscodes in de rubrieken dameskleding en herenkleding. Ook acties speciaal voor studenten zijn populair en worden regelmatig gebruikt.

Flag UKGB TOP 5 %
Eten & Drinken 15,81
Dameskleding 15,19
Herenkleding 11,85
Reizen & Accommodatie 9,95
Huis & Tuin 7,46

De Engelsen besparen graag op eten & drinken en leveren de meeste actiecodes binnen deze rubriek in. Ook mode vinden zij interessant en zij besparen hier graag op. Dameskleding en herenkleding staan daarom ook in de Britse top 3.

Flag IER IER TOP 5 %
Dameskleding 18,98
Herenkleding 16,41
Cadeaus & Gelegenheden 10,82
Reizen & Accommodatie 7,48
Huis & Tuin 6,79

Onder alle hier gepresenteerde West-Europese landen, zijn het de Ieren die de meeste codes inleveren voor dameskleding. Ondanks dat Ierland dicht bij Engeland ligt komt de voorliefde voor voordelig eten en drinken niet in de Ierse top 5 tot uiting.

Flag DE DE TOP 5 %
Herenkleding 15,17%
Studenten 12,18%
Dameskleding 9,60%
Reizen & Accommodatie 8,81%
Eten & Drinken 8,13%

In Duitsland worden vooral kortingscodes in de rubriek herenkleding ingeleverd. Ook studenten weten daar acties en aanbiedingen te vinden. Niet alleen is uit eten gaan belangrijk voor de Engelsen, ook de Duitsers hebben de categorie eten & drinken in hun top 5 staan.

Flag IT IT TOP 5 %
Studenten 11,66
Reizen & Accommodatie 10,65
Elektronica 9,03
Herenkleding 8,09
Huis & Tuin 7,85

De voorliefde voor mode bij de Italianen komt minder goed naar voren in dit onderzoek. Mogelijk willen zij geen kortingscodes gebruiken voor het kopen van kleding. En dan gaat het met name om de dames, want voor herenmode worden wel kortingscodes ingeleverd.

Flag FR FR TOP 5 %
Reizen & Accommodatie 17,69
Dameskleding 14,7
Herenkleding 12,77
Huis & Tuin 9,17
Sport & Fitness 8,48

Qua reizen lopen de Fransen voorop. Ruim 17,69% van de ingeleverde coupons komt uit de rubriek reizen & accommodatie. Zij hebben verder als enige van de onderzochte landen sport & fitness in hun top 5 staan.

Europees Coupon Onderzoek data

De uitkomsten van dit onderzoek zijn verkregen door het analyseren van bezoekersdata van 1 januari 2014 tot 1 januari 2015. De bezoekers hebben een korting- of actiecode op vouchercloud.nl ingeleverd, dit betekent dat zij de website of kortingscode app hebben gebruikt voor het vinden van de acties. Vouchercloud heeft geen aparte Belgische site. Van alle sessies in 1 jaar komt slechts 2,25% uit België.